+421 (0)911 308 828         Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebuješ mať nainštalovaný JavaScript.

Mnoho nových mamičiek rozmýšľa, ako ich stravovanie ovplyvní dojčenie. Ak bolo vaše stravovanie počas tehotenstva zdravé a plnohodnotné, pravdepodobne nemusíte vo svojom jedálničku robiť radikálne zmeny.


Mali by ste neustále dodržiavať niekoľko rád:

1. Jedzte vyváženú a pestrú stravu

Materské mlieko má zvláštnu schopnosť byť čo najplnohodnotnejšie pre vaše dieťa aj napriek tomu, že vaša strava taká nie je. Ak nedodáte telu dostatok kalórií alebo živín, môžete výrazne ovplyvniť kvalitu a kvantitu svojho mlieka.

Aj napriek tomu, že občasné prešľapy nepôsobia na vaše dieťa škodlivo, neznamená to, že tento stav neškodí vám. Ak neprijímate dostatok živín, ktoré potrebujete, vaše telo si ich požičia z rezerv, ktoré má. Tento stav môže pokračovať až dovtedy, kým nie je určitá živina úplne vyčerpaná. Starostlivosť o dieťa si vyžaduje určité fyzické požiadavky, preto potrebujete dostatok energie, aby ste zvládli všetky povinnosti.

Niektoré mamičky cítia veľký hlad, čo dáva zmysel, pretože telo pracuje nepretržite na tvorbe mlieka. Konzumácia malých zdravých snackov medzi hlavnými jedlami predstavuje dobrý spôsob, ako udržať svoj hlad pod kontrolou a zároveň mať vysokú hladinu energie.

Ak kojíte, dodávate svojmu dieťaťu živiny, ktoré podporujú jeho rast a zdravie. Preto má mnoho matiek veľa otázok, ako môže rozličná strava a nápoje vplývať na materské mlieko a tým aj na vaše dieťa. Počas kojenia budete potrebovať prijímať približne o 400 až 500 kalórií denne viac ako bežne, aby ste mali dostatok energie.

Pozor na ovplyvnenie chuti materského mlieka niektorými potravinami. Vystavovanie novým chutiam môže zjednodušiť dieťatku prechod na pevnú stravu. Niektoré potraviny a nápoje však môžu spôsobovať bábätku problémy, dokonca až alergickú reakciu. Ak sa vám začne dieťa javiť nervózne, alebo sa mu objaví vyrážka, začervenanie kože, hnačka, alebo vracanie skoro po dojčení, môže ísť o potravinovú alergiu.

Ak máte podozrenie, že vo vašej strave je niečo, čo vášmu dieťatku nerobí dobre, vyhnite sa tomuto jedlu alebo nápoju, a sledujte správanie dieťaťa. Môžete zvážiť vyradenie niektorých potravín z vášho jedálneho lístku. Medzi potraviny, ktoré spôsobujú alergickú reakciu patrí napríklad kravské mlieko, vajíčka, arašidy, orechy, pšenica, sója alebo ryby. Niektoré dojčiace ženy sa vyhýbajú štipľavým potravinám, alebo potravinám, ktoré spôsobujú nafukovanie, ako napríklad cibuľa, kapusta, strukoviny, atď. Avšak vplyv na deti cez mlieko nebol vedecky dokázaný. Ak chcete, aby vaše dieťa prijímalo každý deň dostatok minerálnych látok a vitamínov, musíte prijímať pestrú stravu.

2. Dodržujte pitný režim

Počas kojenia je dôležitý dostatočný pitný režim. Pite pravidelne, najlepšie ešte predtým, ako pocítite smäd. Dostatočný pitný režim si môžete overiť na základe farby moču. Mala by byť bledo žltá, v prípade, že je váš moč tmavo žltý, neprijímate dostatok tekutín.

Vypite pohár vody predtým, ako idete dieťa kojiť, alebo vypite minimálne 16 pohárov vody alebo iných vhodných tekutín (bylinkové čaje, riedené ovocné a zeleninové šťavy, nesladené). Vyvarujte sa sladeným nápojom, ktoré môžu sabotovať vaše úsilie stratiť tehotenské kilogramy.

Príliš veľa kofeínu môže spôsobovať problémy vášmu dieťaťu. Denný limit by mal byť približne 2 až 3 šálky kávy alebo čaju. Kofeín v materskom mlieku môže rozrušiť vaše dieťa alebo mu spôsobiť nespavosť.

3. Postupná redukcia hmotnosti

U niektorých mamičiek dôjde k strate hmotnosti len tak, u niektorých to nejde až tak ľahko. Rýchlosť strácania kilogramov však závisí od mnohých vecí, vašej telesnej stavby, úrovne fyzickej aktivity a vášho metabolizmu.

Nesnažte sa stratiť váhu ihneď po pôrode pomocou diéty, počkajte minimálne 2 mesiace od narodenia dieťaťa, kým začnete s diétami. Redukcia kalórií by mohla spôsobiť v prvých mesiacoch výpadky tvorby mlieka a tiež ovplyvniť kvalitu mlieka.

Ak ste obézna alebo máte nadváhu, mohli by ste začať chudnúť skôr, avšak mali by ste sa najprv poradiť s doktorom alebo nutričným terapeutom. Väčšina žien môže bezpečne chudnúť približne 0,5 kg každý týždeň s využitím zdravého stravovania a umierneného cvičenia.

4. Užívajte vitamíny

Dobrým krokom je užívanie tehotenských vitamínov počas dojčenia, minimálne počas prvého mesiaca alebo o trochu dlhšie. Potom môžete prejsť na obyčajné multivitamínové preparáty. Vitamínové doplnky nesmú nahrádzať zdravú vyváženú stravu, môžu vám pomôcť počas dní, kedy nemáte dostatok času na stravovanie také, aké by ste potrebovali.

Najdôležitejšími minerálmi sú vápnik, vitamín D a DHA (dokosahexaénová kyselina). Odporúčaný denný príjem vápnika by mal byť pred, počas aj po skončení tehotenstva 1 000 mg, u tehotných mladistvých 1 300 mg. Neprekračujte však 2 500 mg denne. Nadmerný príjem môže spôsobiť rozvoj obličkových kameňov, hyperkalcémiu alebo syndróm renálnej insuficiencie. Môže taktiež potlačiť vstrebávanie železa, magnézia, fosforu a zinku.

Denný príjem vitamínu D by mal byť 600 IU alebo 15 mg, nikdy však neprekračujte 4 000 IU. Dostatok vitamínu D nemajú ani deti, napriek kojeniu, preto by mal byť u detí suplementovaný denne v množstve približne 400 IU. Vitamín D je pre dieťa veľmi dôležitý. Podľa vedeckých štúdií dostatočný príjem vitamínu D v detstve predchádza rozvoju osteoartrózy vo vyššom veku.

Obsah dokosahexaénovej kyseliny (DHA) vo vašom mlieku závisí najmä od vášho stravovania, respektíve konzumácie rýb. Takže ak Vaša diéta neobsahuje niekoľkokrát do týždňa porciu morských rýb alebo iné zdroje DHA, ako napríklad fortifikované vajcia, mali by ste zvážiť užívanie suplementov s obsahom DHA. Americká akadémia pediatrov odporúča pre dojčiace matky denný príjem 200 až 300 mg DHA.

logo

Zdravie a krása na dosah v Health&Beauty

    Klinika estetickej medicíny Health&Beauty sa stará o krásu a zdravie svojich klientov a klientiek. Sme moderná klinika na svetovej úrovni s dlhoročnými odbornými skúsenosťami v oblasti chudnutia, modelácie postavy, spevnenia pokožky i tela, liečby celulitídy, formovania kontúr či celkovej regenerácie. Prinášame vám len to najlepšie z oblasti estetickej a korektívnej dermatológie, zdravej výživy, zdravého životného štýlu, redukcie váhy a liečby obezity a metabolického syndrómu. Snažíme sa neustále napredovať, sledujeme najnovšie lekárske a estetické postupy. Našou hlavnou prioritou sú komplexné služby a individuálny prístup v modernom, pokojnom a priateľskom prostredí.  

Adresa

Klinika Health&Beauty

PERLA RUŽINOVA

Kaštieľska 4

821 05 Bratislava

 

Telefón

+421 (0)911 308 828

E-mail

Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebuješ mať nainštalovaný JavaScript.

ikona-1 Objednajte sa

Facebook

News letter